Isnin, 19 Disember 2011

Shaft Gear Saga Blm

Salam....kekawan sekalian, da lama tak update blog ini. kali saya nak kongsi kat kekawan sekalian pasal shaft gear kereta kesayangan kita. Dijadikan cerita perkara ni da berlaku dalam lingkungan dua minggu yang lepas, Pada mulanya gear kereta saga blm aku ni tak da masalah tapi sampai satu ketika time aku tengah drive gear lima susah nak masuk pula. Mulanya aku ingatkan biasa je...lama kelamaan benda tu berlarutan pula, aku pun mula la risau takut ada masalah kat bahagian gear box.

Selang beberapa hari aku terus complain kat EON SC dan datang bawa kereta aku tuk diperiksa selepas buat appointment. Dalam kepala mula bermain-main gear box yang problem mesti makan belanja besar juga tu atau claim waranty pun mesti kereta tersadai jugakan sedangkan itulah satu-satunya kereta aku pastu pula rekod servis aku pla tak baik....coz aku buat sendiri kebelakangan ni sebab nak jimat mana tahan bayar mahal kat EON SC tu.

Setelah itu, kereta aku dibawa masuk la kat area mereka buat pemeriksaan tu, tapi hati aku berdebar-debar tau....bila aku jumpa mekanik yang buat benda tu rupanya SHAFT GEAR yang rosak dan kebetulan ada stock hari so dia pun tukar terus la. Alhamdulliah betapa lapangnya dada ku....lega selega-leganya.....

So pengajaran buat kekawan bila kereta saga blm kalian tetiba susah nak masuk gear terutama yang manual cam aku. berhati-hati kerana kemungkinan SHAFT tu yang bengkok, pecah atau getah pada hujungnya longgar. Kereta saga blm ni lain daripada Persona yang menggunakan kabel untuk penukaran gear dan benda tu berada didalam tetapi saga blm ni tidak tau....shaft tu berada dibawah kereta so terdedah kepada bonggol, jalan tidak rata atau berlubang. So berhati-hatilah apabila melalui jalan yang tidak rata, berlubang atau berbonggol kerana sentuhan sedikit sahaja boleh mengakibatkan benda ni bengkok dan gear susah untuk ditukar. Sekian buat ketika ini kita jumpa lagi di topik akan datang.....

34 ulasan:

  1. thank for the good info..!!
    http://apitt-foto.blogspot.com

    BalasPadam
  2. Berapa kos yg saudara kena Cas utk tukar Shaft Gear?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tiada cas bro...msh underwarranty....tapi mekanik tu ckp harga benda tu dalam RM150 gitu la...

      Padam
    2. Kalau gear 5 tiba2 free tu... problem sama ke...

      Padam
  3. kereta saya pun jd mcm tu..terima kasih utk info

    BalasPadam
  4. Kereta saya auto..mlm tadi nk drive gear D di berkelip2..pastu rasa berat je bilA bawak..rupanya gear saya tu bukan gear d..mungkin gear d1atau d2..ada kemungkinan kah gear boc saya yg rosak

    BalasPadam
  5. bro saya ade mslh. kereta saya pon saga blm jgak..masalah ni timbul kelmarin bila saya berlepas di traficlight.time tu klam kbut nak tukar gear sbab saya dah di hon oleh kereta kat blkg.bila time klam kbut tu rasanya sya pon tukar gear time klac blom tipijak spenuhnya..tiba2 gear jadi longgar skg..rasanya mcm gear tu tak mcm dulu lg(lau dulu rasa mcm ada spring menarik gear tu ke posisi tengah time free gear). apa masalahnya tu bro..?

    BalasPadam
  6. tu mslh spring return patah bkn mslh gear box, klu kereta msh dlm waranty tukar benda tu free je kat proton sc dan klu da tamat... benda tu berharga dlm 20 - 30 ringgit. tukar benda tu leh bt sendiri atau bawa je kat bengkel terdekat tp lain la cajnya.

    BalasPadam
  7. Bleh tahu x kat mane lokasi spring 2? still searching kat mane lokasi spring return 2 berada.tq

    BalasPadam
  8. saga blm kete paling SIAL DImalaysia!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. mesti kete ko x pernah rosak kan....kete ape ko guna ek???

      Padam
  9. kalo masok gear reverse keras,sama juga ker? punca dr shaft gear.

    BalasPadam
  10. saya guna kereta saga blm tahun 2008. mileage x sampai pun 80k KM. tapi gear 5 selalu tendang jadi free. kalau nak bawak laju mmg x dpt. kadang2 slow sgt pun dia tendang jadi free. apa masalah sebenarnya ek? clutch plate ke? ke kena tukar gear box len? ke ada masalah lain? mintak bantuan. kalau dapat email ke saya lagi bagus. ini email saya. tornedge@yahoo.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. spring gear dah putus..harga dalam rm30 ringgit je kalau yang ori proton..aku dah kene

      Padam
    2. saya ada masalah yang sama...
      kereta saya tahun 2010 saga BLM SE. tgh drive laju ke slow ke...
      kekadang gear 5 tendang jadi free pastu ada bunyi...nape ye??
      tanya bengkel dia cakap gearbox...betul ke?
      gear 5 kerata saya kekadang nak masuk macam ada benda tersangkut...
      kalau gearbox agak berapa kos ye?
      reply kat email saya kepada sesiapa yang tahu...
      mshakirin88@gmail.com

      tq

      Padam
    3. Mohon share juga mcm mana nak betulkan masalah gear bole tendang ke free gear.

      Padam
    4. Saya bru kne ni...ap yg perlu di baiki n kos nya

      Padam
    5. sama la saya pon baru kena ni.. berapa kos ye nak tukar.. ada yang tahu tak? bila masuk gear 5 die tendang pastu bunyi bising now kene pegang je gear 5 tu. dah tak boleh nak bawa laju

      Padam
  11. Sama la... 2008 gak. Member kate gearboxnye hal.

    BalasPadam
  12. aku br kena ptg td...hmmm nasib2 BLM 2009

    BalasPadam
  13. Aku da dalm 2,3 hari da kene ni,adooiii pening kapleee

    BalasPadam
  14. Saga bl celaka paling besar aku pun dh kena rosak mcam2

    BalasPadam
  15. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  16. gear 5 tendang jgk dok tgh drive...apa masalahnya yer. dan berapa kos kerugiaannya.
    .tlg emailkan ke syahir_et@yahoo.com..terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya ada masalah yg sama... nak tahu juga apa problem nya..

      m.zimey@feldaglobal.com

      Padam
  17. Salam.....kereta saga blm manual saya mengalami masalah cluth slip....sebelum ni pernah tukar clutch plate...mase dah bukak clutch plate tu tgk gaya masih elok...clutch basket punye pressure plate bengkok....dah tukar....ok tapi xsampai setahun...ape masalahnye ye?
    Ader perasan gear shaft(batang tengah2 dalam gearbox) macam dah haus....
    Pernah kene camni x?

    BalasPadam
  18. Salam.....kereta saga blm manual saya mengalami masalah cluth slip....sebelum ni pernah tukar clutch plate...mase dah bukak clutch plate tu tgk gaya masih elok...clutch basket punye pressure plate bengkok....dah tukar....ok tapi xsampai setahun...ape masalahnye ye?
    Ader perasan gear shaft(batang tengah2 dalam gearbox) macam dah haus....
    Pernah kene camni x?

    BalasPadam
  19. Bro..aku 2 3 hari ini stress dengan masalah gear aku gear 1 2 5 n R tidak dapat masuk..cuma gear gear 3 n 4 je..dah hntr pergy proton centre..diaorang pn tidak dpat detect pa masalah dia cuma saspek gear box rosak n nak ganti belas ribu..aduhh peninh..ade idea ka bro??

    BalasPadam
  20. Bro..aku 2 3 hari ini stress dengan masalah gear aku gear 1 2 5 n R tidak dapat masuk..cuma gear gear 3 n 4 je..dah hntr pergy proton centre..diaorang pn tidak dpat detect pa masalah dia cuma saspek gear box rosak n nak ganti belas ribu..aduhh peninh..ade idea ka bro??

    BalasPadam
  21. Sama la dgn masalah aku bro... gear 3 n 4 je noleh masok... baru kene... mamber ckp cabel gear pecah.... bro dh ganti ke?

    BalasPadam

Teka Bunyi Apa Niee???

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Hari ni admin nak upload satu video kereta saga blm admin... korang kena teka simptom kerosakan apa ...