Isnin, 18 Februari 2013

Head Enjin Saga Blm Rosak

Dijadikan cerita semasa cuti tahun baru cina tempohari tetiba je kereta saga blm aku mati sewaktu aku memandu ke pekan berhampiran kediaman aku untuk membeli barang keperluan rumah. Kejadian tersebut dalam lingkungan jam 10.00 pagi dan aku bernasib baik keadaan lalulintas tidak sibuk ketika itu, aku terpaksa menolak ke tepi kereta aku dan menghubungi keluarga terdekat untuk mendapatkan bantuan.
Oleh kerana hari tersebut adalah hari cuti umum seluruh negara, aku tidak boleh buat apa-apa melainkan menunggu hari berkerja minggu berikutnya untuk membaiki kereta saga blm aku ni. Sementara itu, aku berusaha untuk mendapatkan bantuan mekanik yang aku kenali namun hasilnya masih tidak dapat dipulihkan seperti sediakala.
Hari rabu berikutnya.....hari berkerja da....hehehe
Aku terpaksa menghubungi kereta tunda dan membawa kereta aku ni ke cawangan EON yang terdekat dan setelah kereta aku sampai ke EON SERVICE CENTER kereta aku diperiksa dan hasilnya mekanik tersebut mendapati sistem valve dalam head enjin saga blm aku gagal berfungsi. aku disarankan untuk menukar head yang baru (seperti gambar diatas)
Harganya boleh tahan juga....tapi apa boleh buat kalau tak buat kereta tak boleh jalan so teruskan saja la kos yang terlibat termasuk kereta tunda RM2200.00

101 ulasan:

  1. engin aku dh leak lh.. Top.. dan IAFM aku dh ganti, tp bunyi dekat IAFM tu masih wujud.. x tau what happen../

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu leak kat cover atas tu, ganti getah je harga dlm RM48 n bleh DIY klu anda konfiden tp klu leak dr head gasket tu kena p bengkel yg terdekat. Psl IAFM tu cuba check kat SC tukar tempohari tu maybe ada mslh tu.

      Padam
    2. bole tanya x kalau nak tukar enjin saga blm 1 set yg baru berapa kosnya

      Padam
  2. Salam bro..tukar head complete atau kosong dengan harga rm 2.2k? Ape masalah utama sampai kena tukar head?? overheat ke...harap dapat dapat info..tq..

    BalasPadam
  3. Wslm, head complete....mekanik tu pun tak tau pa mslhnya, nak katakan motor oil abis, motor oil keta aku tak pernah kurang pun atau overheat, kereta aku tak pernah pun. Tu yang membinggungkan kereta buatan tempatan kita ni. Tapi apapun harap pihak pengeluar dapat buat kajian psl perkara ni.

    BalasPadam
  4. harap maklum, campro tek perlu tukar head kalau tak overhead.. kos baik pulih kurang atau bawah harga yang tuan maksudkan, sekiranya mahu baik pulih enjin campro sila hubungi saya, sy boleh membantuu,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai..saya ada mslh dengan saga blm saya..pernah overheat...boleh email sy sbb sy nk tanya ckit..nurulafzan86@gmail.com

      Padam
    2. mohon bantuan dari otai2....kipas raditor kereta saga blm flx saya dari mula on kereta sja kipas 2 akan berpusing tidak berhenti sampailah saya offkan kereta saya....dan enjin ada bunyi stuck2...harap dapat bantuan dari otai2 campro ni....terimakasih......

      Padam
    3. Salam sejahtera. Nak tanya boleh tukar valve utk blm tak. Berapa harganya. Boleh mail sshabby0@gmail.com atau call 013330406

      Padam
    4. Boleh dapatkan no tuan utk dihubungi
      email sy : emi_hsa07@yahoo.com

      Padam
    5. haii..saya ada masalah dngan enjin neo..bole tolong x..haffiz_mohamad92@yahoo.com

      Padam
    6. mcmne nk hubungi no tel takde

      Padam
    7. Saya ingin membaiki kereta saga blm 1.3 year 2009..engine sllu over heat.lps top gasket oil leaking.baru ngat nak service n prepared semua,tetiba engine sembap n mati..rasanya engine dah kong kot..so apa solution...tq..co pwrnah tanya 1 mechanic,dia mntk standby 3-4k turun engine.tu blom yg lain2.kereta market value 5k..so ada tak solution yg rasa kalau dgr cm logik akal tok repair..tq

      Padam
  5. Terima kasih kepada saudara yang sudi membantu...mohon agar saudara dapat memberi no. telefon atau alamat emel bagi memudahkan perhubungan sekiranya berlaku masalah berkaitan kereta proton terutama sekali yang menggunakan enjin campro.

    BalasPadam
  6. blm ni kereta paling x berkualiti keluaran proton, apa la nasib rakyat malaysia

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye ke?aku pakai dari tahun 2008 alhamdulilah ok jer..jaga service yang paling penting..setakat wear dan tear tu biasalah..kereta import pun ada problem juga..yang penting kita tahu cara nak settle masalah dengan kos yang berbaloi dan minima :)

      Padam
    2. Ha...ah saudara mara saya guna pon ok...service mesti on time baik tayar nya ke aircon...jika d nasihat tukar aircon 60,ooo pegi le tukar jgn tggu sampai hawa panas keluar. Strain on the car.

      Padam
    3. saya pon sama, dah 5 tahun pakai still ok lg, x pernah mati enjin tgh jalan, yang penting jangan kedekut untuk servis tukar minyak enjin, brake dan gearbox. Also tukar air filter dan oil filter on time

      Padam
    4. semua kereta sama je....kalau tak dijaga,kereta mahal pun jadi xberkualiti...

      Padam
  7. Pagi semua.. BLM saya cylinder head SC suruh tukar.. tapi quotation yg dia bagi saya terlampau2 melebihi budget yg ada.. huhu..
    Cylinder head - rm2773
    4x plug - RM40
    gasket - rm70
    Upah - rm200
    Lain2 - xingat dah
    total dekat = RM3500

    SO saye suruh HOLD dulu..dan masih memikir utk menghantar ke bengkel lain..Jadi saye nak tanya adakah ok kalau saye juz Granbal jer culinder head tu lbh kurang rm850 atau tukar yg 2nd rm1300?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bergantung kepada kemampuan saudara...bagi saya 1st choice, tukar baru semua la senang hati cuma kos yang tinggi, 2nd choice, cylinder head terpakai tapi risiko kita kena tanggung coz kita tak tau lagi sama ada head tu masih elok dan cara penggunaan pemilik sebelum ini. Last skali, granvalve cylinder ni bergantung kepada nasib la ada kes member yg pernah buat enjin tak leh start time panas... workmanship juga la perlu.

      Padam
  8. salam semua... nak share pengalaman dan mintak pendapat... aku pakai Saga FL IAFM... baru masuk 2 tahun... bulan puasa hari tu kete aku temperature naik max... bila perasan aku berhenti tepi aku tggu smpi sejuk n cuba drive bila dpti temp naik lagi aku stop bila sejuk aku isi air kat dlm radiator.. detect bocor kaw2 kat bwh enjin... aku tow.. foreman check dan dpti klip hos radiator aku patah pastu dia tukar klip n buang angin mendap pada enjin... aku ingt kete dah ok.. 3 mggu lps tu otw blk kg raya dari KL ke JB aku sggh RNR pagoh bila nak parking kete je temp naik semula... aku tggu smpi sejuk then aku isi air dlm 1 liter baru penuh.. aku check xde bocor..bila running enjin semula temp maintain aku teruskan perjalanan... pas keluar exit highway n bhenti kat traffic light temperature naik..aku laju sikit temperature turun... esok pg check air pada radiator dah hilang hampir 1 liter... padahal aku baru je isi kaw2 penuh mlm sblmnya... aku cari bengkel terdekat mntk foreman check... xde bocor... kipas pun ok... water pam punya flow pun cantik lagi... foreman tu dpti angin pada enjin byk so dia keluarkan.. kemudian dia cek thermostat dia ckp dah rosak dan tukar... dia ade ckp mungkin gasket head dah terbakar sbb tu air aku cpt hilang.. nak buat time tu nak cuti raya dah mmg x smpt... bila otw balik kl aku non stop.. smpai je kawasan rumah temperature aku naik balik.. air radiator pun msih lg hilang bila aku long distance drive... means problem aku blum solve... nak tanya kalau tukar gasket head brape agak2 kos??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mgkn betul jg kata foreman... head gasket problem, cuba periksa minyak pelincir masih hitam atau tukar warna putih. Biasanya, bila head gasket problem minyak pelincir akan bertukar warna maybe kena buat top overhaul.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Saya pernah kena macam tu...pomen kata thermostat la,tangki tersumbat la..last sekali pergi dkt pomen di prima damansara,dia buka penutup minyak enjin,dia dah tau y minyak enjin dah bercampur air..so kena buat top overhaul la..Alhamdulillah sampai skrg dah dkt 4 tahun tak ada masalah

      Padam
    4. dulu aku gitu bro..cek kipas pun ok.tp rupa2nya kipas tu da slow skit..susah nak detect guna mata kasar.. klu slow banyak, mgkin boleh nampak..tukar kipas..terus settle

      Padam
  9. dah repair gasket head terbakar.. buat skiming je kos dlm rm500

    BalasPadam
  10. saya nak jual head cam..campro 1.6
    blh call sy 0127852412

    BalasPadam
  11. assalam...saya ada masalah blm...th model 2008. dah tukar komputer box...+-rm800.pas tu ada masalah lain timbul.... signal lampu engin pada panel menyala x mau padam... mekanik dh cari tapi smpaiskang x leh solve... dah 2 mekanik.. malas
    nk bwak ke proton servis!!!nnti byak cengkadak plal

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy pernah kena..rupa-rupanya lampu brek dan lampu blkg terbakar..tukar hilang terus...

      Padam
  12. Kereta Mommy kena tukar kepala silinder kos dalam 3500. Tapi kereta ni keseluruhannya ok cuma sehari berjalan hampir 200km ke tempat kerja. Masalah ni pun jadi dek timing belt putus.

    BalasPadam
  13. Tedi.. berapa mileage kereta masa timing belt putus?

    BalasPadam
  14. Saga blm 2010

    Situasi 1:
    Tengah sedap bawak dalam 80km tiba tiba enjin mati. Slow down kereta dan parking tepi jalan. Try Start tapi kosong. Dalam 5 minit try start baru enjin boleh hidup.

    Situasi 2:
    Baru start enjin waktu pagi, bila tekan minyak nak jalan je enjin terus mati. Try start tapi kosong jugak.

    Cukup la setakat ni. Kemungkinan suis rosak. Boleh tau tak berapa kos tukar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. check wiring...mungkin ada wayar starter atau yang berkenaan dengan suis telah touching

      Padam
    2. check kepala bateri..kadang-kadang tak rapat

      Padam
    3. ITU ADALAH MASALAH CRANK SENSOR DH ROSAK...PENAH ADA PENGALAMAN MCM TU TU...

      Padam
    4. Betul. Kalo start kosong tu mungkin crank sensor problem..

      Padam
    5. kes ko lebih kurang same cm ako kene...time sedap bwk tibe2 enjin mati....
      dlm maser 10min try start xbleh start..towing g benkel..foreman check..ECN relay prob..so ako tukr..alhamdulillah smpi skrg ok ...

      Padam
  15. proton patut tukar dari timing belt ke timing chain...
    tingkatkan kualiti enjin....

    BalasPadam
  16. Salam..motor kipas air saga blm saya ada mslh.bila diketuk skit br mau jln.kna tkar ke mtr kip air sya tu n klu nk tkar brapa kos dia.email sya shaik_alwi@yahoo.com.my
    Mohon bantuan

    BalasPadam
  17. masalah iafm bole diatasi...saya bole buat kan..cod nilai/klia/salak tinggi
    013-6346726

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila iafm problem apakah akibatnya? saja tanya sebagai persediaan.

      Padam
    2. minyak kuat bro..sebab low rpm kedarah sikit berbanding high rpm..biasanya ada kedai repair iafm dan ada juga bypass..

      Padam
  18. Salam,saya ade saga BLM taun 2010,ade minyak leaking tp yg peliknye time enjin kereta dihidupkn je,pernah x sape2 kne hal mcm nih??
    harap dpt membantu.??

    BalasPadam
  19. Saya pakai BLM 2009.
    Serik dah dgn kualiti BLM. Proton mcm tk peduli masalah BLM ni sampai ke FL, FLX.
    Masalah part punya kualiti. Awal2 dlu crank angle sensor rosak. Keta xblh start langsung. Kena tow ke SC.
    Lepas tu suis power window main jem satu suis. akibatnya kalau kita turun boleh, nk naik xboleh. Byngkn klu tertekan turun waktu hujan? Gila punya design suis pun boleh jaga kualiti.

    Then lepas lega jap.. dtg pula maslh seterusnya.. bearing wheel belakang. Bunyi mcm roda besi yg xde getah bergerak.. sekali lagi terpaksa arrange, Claim warranty mmglah free tp keta lain ade ke 2-3 tahun dh mcm tu? kena spend masa untuk check.. satu hal dh.. pastu tunggu claim spare part then baru boleh buat appointment utk repair..

    ya Allah.. dlm hati xtau nk ckp.. geram.


    Lepas tu leaking engine oil. Yg ni terjadi selepas tukar timing belt. Kos tukar timing blet di SC Rm11xx cmtu... lepas tukar tu engin sedap smooth.. tp 3 minggu tempat parking mcm berair. pelik jgk pagi2 aircond xbuka pun. Check2 rupanya minyak. Bila minyak je hati dh xsedap dh tahu lah risikonya.

    Hantar SC check 2 tempat bocor.. engine oil drain plug.. itu ok la murah je pegi buat thread balik. Tp kes bocor satu lg gasket dkt dlm, area timing belt. yg ni satu hari suntuk ke hantar sc. kos dkt2 RM500, gasket getah tu murah je tp upah mahal.

    Skrg lepas semua bala tu settle..kuar bau lain pula mcm sikit2 hangit.. check coolant kurang sikit, bocor minyak xde.. temp masih normal. tp dlm hati dh syak something akan terjadi lg.

    Gear knob auto.. centre button yg ditekan utk un latch gear shift tu saya dah tukar 3x dah. Wpun murah je blh DIY.. part tu RM 7, tp bygkn bila patah, saki baki sangkut dlm lubang tu.. gear xboleh ditekan. gangguan segala urusan dan pergerakan. Nk kena gi order satu hal.. bukan ready stock brg2 Proton ni.

    Bila baca pengalaman owner2 atas risau takut gasket head. Aduhai.. sedih sgt kdg2 rasa nk sokong Proton tp kdg2 rasa benci kenapa jual produk yg xmasak betul. xuji elok2.. main jual je. xde la murah sgt. Kalau murah sgt pun buat apa jika masalah banyak.

    Jauh beza dgn Proton Iswara aku dlu. Sgt tahan lasak.. Jepun bg teknologi usang pun still lg bagus dr Proton yg design.

    Jgn ada yg marah bila aku ckp Proton SAGA suatu produk yang mengainaya pembeli. Saya tk tahu nk cerita betapa peritnya berulang alik ke SC spnjng beli BLM.. dr awl2 tahun pertama dh mula ada mslh kecil2.

    Apa yg ada dlm kepala engineer2 yg terlibat design SAGA ni..puas hati..tersenyum.. atau mengira gaji je setiap bulan atas kesusahan orang yg beli SAGA.

    Krn inilah Proton di benci ramai sehingga skrg. Bg yg berduit skrg jgn haraplah mereka nk beli Proton. Kereta xsampai umur 5 tahun.. mileage sehari just 40-50km tp rosak macam2.

    Sbb tk hairan lah knap atas jalan byk Vios, Almera, City.. biar mahal skit, rupa takla cantik pun Almera tu tp kualiti dan tiada masalah berkala mcm Proton.

    SAGA still lagi dikeluarkn tp part yang sama macam BLM. Kasihan pembeli2 ini.



    -MhdXXman-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada pekerja proton yg mengantok atau sabo...
      sbb dulu saya guna honda city ada juga masaalahnya. Tak sampai setahun power window tak leh pakai. Dua tahun flicker kreta patah .tak la mahal 70 hinggit tapi yelahh 70 sj. Last skali suami sambong dgn wire hahaha ...tiap kalu htr service klau tak kena 500 tok sah crita.kmdn spring bawah berbunyi mcm spring katil.
      pak mat boring lepas 12 thn let go beli pula saga flx...mmpphhh kami cuba service on time...

      Padam
  20. Salam.saya pemilik saga blm 2008. Walau dh 5 tahun Tp mileage br 28000 Baru2 ni kereta keluarkan bunyi krek tek tek...hantar workshop kata xdpt kesan ..suruh antar proton.kawan2 check mungkin puli problem sebab mungkin timing belt dh lama.Betul ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. saga vlm saya juga ada masalah bunyi mcm ni. pomen kata masalah air intake valve. kos nak repair rm1000. sampai skrg x tukar lagi. tunggu ada bajet. bila bawa kereta mmg buat pekak je la dgn bunyi tu

      Padam
  21. Keta blm start mcm nak hidup tp tak hidup2.. spa tau apa mslenyer..

    BalasPadam
  22. Bila nak balik kampung sblm raya rasa hati mcm berat nak blk mybe keta mcm rasa perlu nak seting kat sc.. tp syukur sampai jgk kat kmpung . kesoknya. Konon nak p blanja raya, bila nak start keta mcm nak hidup tp tak hidup2.. da tukar jgk bateri baru.. sblm ni pernah jgk tukar krank kable sensor da 2x, tp ok jgk keta hidup.. tp kata kawan2 pas buat keta perlu seting jgk kat eon tp sy tak endah.. mslhnya prjln ke sc jauh.. dlm hati yg penting hidup.. tp skrg apa akibatnya.. tu yg sakit kpla ni nak pikir.. sapa otai2 yg da biasa dgn mslh ni tolong bgtau kalau ada cara lain drpd keta ni kena tarik, besar kos nya tu.. harap2 ada cara dia hidup, jd esok terus seting n tukar barang2 yg patut...

    BalasPadam
  23. Bila nak balik kampung sblm raya rasa hati mcm berat nak blk mybe keta mcm rasa perlu nak seting kat sc.. tp syukur sampai jgk kat kmpung . kesoknya. Konon nak p blanja raya, bila nak start keta mcm nak hidup tp tak hidup2.. da tukar jgk bateri baru.. sblm ni pernah jgk tukar krank kable sensor da 2x, tp ok jgk keta hidup.. tp kata kawan2 pas buat keta perlu seting jgk kat eon tp sy tak endah.. mslhnya prjln ke sc jauh.. dlm hati yg penting hidup.. tp skrg apa akibatnya.. tu yg sakit kpla ni nak pikir.. sapa otai2 yg da biasa dgn mslh ni tolong bgtau kalau ada cara lain drpd keta ni kena tarik, besar kos nya tu.. harap2 ada cara dia hidup, jd esok terus seting n tukar barang2 yg patut...

    BalasPadam
  24. enjin saya leaking setelah 3 tahun guna, mileage 100K dah. nampak leaking kat atas, harap gasket je yang rosak. ke sebab masalah laen?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Top overhual je slesai masaalah leaking inshaalah. Klu inginkan head campro sila pm saya

      Padam
    2. leh x bg no fon..usband sy ade masalah nak tukar head...

      Padam
    3. ni no fon 0175925209

      Padam
  25. Head saga blm 1.3 sapa nk nego murah2 bgtau saya...0174493892

    BalasPadam
  26. Saga blm timing tggi ape mslh ea? Bnde jdk lps ad bnyi psstt mcm something bocor kt engine. Bile start blik ok je. Then try la drive dlm 500m timing tbe2 tggi. Free gear pon tggi gak. Mcm mne nk solve problem ni ea? Tolong

    BalasPadam
  27. sapa tahu berapa harga head gasket?boleh olong infokan bagi yang tahu..
    boleh email ke lesterrodway@gmail.com

    BalasPadam
  28. Slm,anda blh wassup sy (0177435236) jika ingin tahu kos or detail tentang part proton,sma2 kita kongsi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan,berapa hrga Canister purge utk Saga BLM ?

      Padam
  29. Salam,

    Kalau dekat enjin ada bau hangit kenapa ye?

    BalasPadam
  30. sy ad satu crenk shaft,,crenk shaft coneting rod utk d jual..ori..hbgi sy jika b.minat 0199154357

    BalasPadam
  31. salam semua, saya pakai kete saga BLM SE tahun 2010. cuma satu problem je kete saya ni. injin susah nak hidup bila dah panas. waktu sejuk masa mula2 nak start pagi ok je..senang giler start. contoh: katakanlah saya drive.....dh sampai ke destinasi, then berenti kan kete, matikan injin, Pastu nak start injin semula,...kdg sampai 2-3 kali crank baru hidup... kenapa ye? harap sgt rakan2 semua dpt tolong saya. Kusut dah saya dgn problem ni.

    BalasPadam
  32. tukar crank sensor. tu petanda sensor nk kong

    BalasPadam
  33. Setahu saya kalau overheat x perlu tukar head atau skimming.cuma tukar head gasket sahaja.mcm kes saya temperature sensor rosak.maklum la dah 9 tahun x pernah rosak.

    BalasPadam
  34. Klu leaking dekat atas enjin brapa kos utk repair?dekat bawah tak da leaking

    BalasPadam
  35. Klu leaking dekat atas enjin brapa kos utk repair?dekat bawah tak da leaking

    BalasPadam
    Balasan
    1. tukar gasket made in Malaysia Rm100 siap pasang.

      Padam
  36. kisah aku.. aku pkai saga blm 2008.. dah 8 tahun pkai water pump bocor..hantar service dia potong piston! lepas sebulan pkai..aku leh lak terlupa tutup penutup air pump.. kereta tiba2 mati n enjin heat.. pastu susah nk start! service lg..last2 baru ok

    BalasPadam
  37. kisah aku.. aku pkai saga blm 2008.. dah 8 tahun pkai water pump bocor..hantar service dia potong piston! lepas sebulan pkai..aku leh lak terlupa tutup penutup air pump.. kereta tiba2 mati n enjin heat.. pastu susah nk start! service lg..last2 baru ok

    BalasPadam
  38. Bos apa masala kalau tekan miyak lampu enjin marak saga blm thun 2010

    BalasPadam
  39. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  40. aku pakai saga blm 2008.. time bgerak engin kreta ttiba mati, ada kluar symbol engin n batri... sbb smlm 8 perhentian aku balik dr kg.. disbbkan engin mati time begerak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. normally kalau x silap ni masalah batery. sbb dh pernah terjd pd sy.

      Padam
  41. As salam...saga BLM sy xboleh start.bile start jer xder bunyi langsung.try 2-3 kali start ade bunyi tp enjin xhidup pun...dh tukar bateri baru...pomen kate starter ok, relay ok tp padel minyak cm ringan xcam sblm tukar clucth.aritue ader tukar clucth sbb kete xleh gerak kat cameron.huhuhu br sebulan tukar clucth tup-tup harinie rosak lg...ape mslh eh kalu cm gitu?

    BalasPadam
  42. Salam saga blm saya baru ja overhaul enjin sebb overheating terpaksa tukar piston dan potong blok. Berapa kelajuan bagi enjin baru overhaul dan berapa km baru boleh speeding cam asal.

    BalasPadam
  43. Head blm napa mahal sgt.mane2 kedai ada jual ka. Nk cr sa

    BalasPadam
  44. proton blm ada sensor overhead ka

    BalasPadam
  45. Tumpang tanya . Kereta saga blm sy pernah overheat,sy dah hantar kedai dia dah tukar 2 radiotor hose yang besar,tukar cap radiator sbb dah crack,tukar termostat dan tukar semua gasket head . Total dlm 1200 lebih kalau x silap . Tp lepas siap baiki sy dapati kereta sy bila berjalan jauh dia okay tapi bila berhenti tiba2 mcm stuck dlm jem atau trafic light saja terus suhu naik smpai 4,5 bar . Bila jalan balik subu kembali normal . Boleh sy tahu apakah masalah nya? No fon sy 0136398582

    BalasPadam
  46. Assalam....nak tnya...saya ada saga FL....kete dh dua bulan xhidup sbnya bateri kong...dh tukar bateri tetap xbleh start..panggil pomen...katanya mungkin kene overhaul enjin...nk tanya...kalau kene overhaul bape kosnya...

    BalasPadam
  47. Assalam....nak tnya...saya ada saga FL....kete dh dua bulan xhidup sbnya bateri kong...dh tukar bateri tetap xbleh start..panggil pomen...katanya mungkin kene overhaul enjin...nk tanya...kalau kene overhaul bape kosnya...

    BalasPadam
  48. Tumpang tanya...kereta sy ada leaking minyak hitam dekat nat..dkat pembuang minyak...rasa2nya retak...kos berapa ya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalam. Sy dh pernah jd mcm ni. sy tukar nat baru. rm38

      Padam
  49. Saya nk cari head blm 1.3..
    Sape2 nk jual tlg whatsapp sy 0129521229

    BalasPadam
  50. Salam semua..mcm2 dah sy baca nie..tp so far alhamdulillah saga blm 1st model yg sy pakai da mncecah 8thun..xpernah ada prob..manual..std ats highway 190km/j..bila install surbo jadi 221km/j ..bab bearing blkg tu mmg slalu kena lah..sbb tgk pada kekerapan bwk berat dan keadaan jalan..skrg yg jadi masalah sy, kete buat kerja..sehari bjalan dalam 250km-350km.. Sebulan? .. Pstu pegi gatal2 saje set mesin dgn membe yg pkai engine gsr turbo..maka disini lah terjadinya mslh..bila hos pipe pecah yg mnyebabkan head crack..kalau pakai biasa je mungkin smpai 10thun kete tu bleh tahan..bagi sy blm lg ok berbnding fl dan flx..dari segi endurance engine die..cuma tgk cara bawak la..ok kt sini sapa ada head full blm bwh harga 1.2k? Yg msih ok n xpnh potong head tu lg.? Boleh roger sy kt 011-25815182 sbb sy perlu tukar gak nie sbb head da crack..tq guys

    BalasPadam
  51. Salam semua..mcm2 dah sy baca nie..tp so far alhamdulillah saga blm 1st model yg sy pakai da mncecah 8thun..xpernah ada prob..manual..std ats highway 190km/j..bila install surbo jadi 221km/j ..bab bearing blkg tu mmg slalu kena lah..sbb tgk pada kekerapan bwk berat dan keadaan jalan..skrg yg jadi masalah sy, kete buat kerja..sehari bjalan dalam 250km-350km.. Sebulan? .. Pstu pegi gatal2 saje set mesin dgn membe yg pkai engine gsr turbo..maka disini lah terjadinya mslh..bila hos pipe pecah yg mnyebabkan head crack..kalau pakai biasa je mungkin smpai 10thun kete tu bleh tahan..bagi sy blm lg ok berbnding fl dan flx..dari segi endurance engine die..cuma tgk cara bawak la..ok kt sini sapa ada head full blm bwh harga 1.2k? Yg msih ok n xpnh potong head tu lg.? Boleh roger sy kt 011-25815182 sbb sy perlu tukar gak nie sbb head da crack..tq guys

    BalasPadam
  52. As salam semua...sy mencari blok saga fl....kalo ade roger saya...

    +6590165061

    BalasPadam
  53. Salam untuk tukar coolant DIY boleh bagi contoh take

    BalasPadam
  54. salam, saya mencari engine head lengkap saga flx 2012. sapa ada bole pm 0197554321

    BalasPadam
  55. salam sy nk tnye kalau kereta jalan time siang hari salu mati² mcm xckup power..tp bile mlm hari okey lak..tp ade jgak rase nk mati² tp still maintain boleh jalan lg..lpas tu lieking dkt cover head..agak² ape yg perlu sy baiki n brape kos yg sy patut sedia kan yea..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau bolh whataap kt no nie 01123127532 tq

      Padam
  56. slm klu air selalu kurang ape masalah.. radiator xde bocor.. water pump dah tuka.. ke masalah head gasket?

    BalasPadam
  57. Assalam mohon jasa baik saya mencari head saga blm 1 set sebab kereta timing belt putus, boleh hubungi saya 0176107543 - akhmal terima kasih

    BalasPadam
  58. Assalam Semua..saya nak tanya ni...saya pakai saga blm 2008...pagi semalam saya start enjin...dah 3 hari tak start...bila start..mula lembab dan bunyi bising..pastu saya mati engin..tengahari start balik..tak boleh...tgk bawah kereta minyak hitam keluar...dan ada serpihan macam besi...rasanya enjin bawah pecah...jadi tanya pomen jiran2..kena tukar enjin seketul ni...so agak2 berapa kosnya ni..dan macammana boleh jadi engin pecah ni..harap dapat bantu - 0175023868 -hisyam

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tadi pun pomen call kata 2nd hand enjin BLM 2008 termasuk labour charges RM5200. kalau ada yg lebih murah mai habaq.. prob sama, leaking dan pecah..

      Padam
  59. Salam kereta saya ade leaking minyak hitam..pastu dh tukar casket..tp masalah masih sama.tapi sy tgk dlm kereta minyak tumpah di tempat lain...di sebelah bateri kereta..tolong saya

    BalasPadam
  60. salam kereta saya ada masalah head gasket rosak perlu turun enjin kah.

    BalasPadam
  61. saga blm /flx/fv sebenarnya tak perlu tukar head.byk bengkel kata kene tukar head.sebenarnya boleh grind valve dan skim head.kos dia lagi murah dari tukar head

    BalasPadam
  62. semua head campro boleh skim head dan grind valve cuma rumit sikit dari head lain.bukan tukar head baru atau second kos dia mahal.ada jenis orang jual head campro dia nak head lama sebab apa.sbb dia nak buat balik.lepastu jual.banyak untung woo.

    BalasPadam

Teka Bunyi Apa Niee???

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Hari ni admin nak upload satu video kereta saga blm admin... korang kena teka simptom kerosakan apa ...