Khamis, 22 Disember 2011

Tukar Timing Belt Kereta Saga Blm Aku

kali ini aku nak kongsi pasal tukar timing belt kereta Saga Blm aku. Sebenarnya mileage kereta aku da mencecah 86K masa aku bt shaft gear tempohari EON SC tu da rekomenkan aku tuk tukar timing belt tu tapi maklumlah time tu teda bajet lagi. Alhamdulillah, ada bonus hujung tahun ni dapat la aku tukar benda tu.

Dipendekkan cerita, aku baru saja selesai dari PROTON SC buat timing belt tu tapi aku bt kat SC yang berlainan kerana tempat yang selalu aku buat caj yang dikenakan agak mahal lebih kurang dalam RM600 hingga RM700 dan bila aku servey kat tempat yang lagi satu ni cuma RM516.94 termasuk labour caj so aku ambil keputusan pergi kat tempat yang satu ni.

Berikut aku senaraikan benda yang di tukar oleh mekanik tu:

1. Timing Belt
2. Oil seal (head) x 2
3. Oil seal (shaft engine
4. Tensioner bearing
5. Skru tensioner bearing
6. Water pump Belt
7. Labour charge - RM120.00
8. Gov tax
TOTAL - RM516.94

Cadangan untuk tukar timing belt yang berikutnya dalam 170K kilometer.

10 ulasan:

  1. Harga menarik timing KIT set untuk Proton BLM di link ini..

    http://protonperoduaparts.com.my/en/timing-belt-kit/18-gates-timing-belt-kit-proton-saga-blmsatria-neogen2pesona-campro-100k.html

    BalasPadam
  2. Salam ,
    Boleh share di mana Proton SC tukar timing belt dengan harga atas tu ?

    BalasPadam
  3. Salam..

    Tumpang tanya. Saga FL pakai timing belt atau timing chain?

    BalasPadam
  4. salam,
    sya ada sbuah saga blm, sya nk tny kadar yg sesuai untuk penggantian timing belt sbb skg kadar mileage sya 68000km.

    BalasPadam
  5. tukar dekat intan matang shah alam;

    timing belt set complete + accessories belt + upah = rm 560

    BalasPadam
  6. Sesuai untuk tukar timing belt 80000KM, biarpun keupayaan yang dijangkakan untuk timing belt tersebut dalam 100000KM tetapi itu tidak termasuk semasa kita berhenti kat tarfic light, kesesakan lalulintas atau semasa memanaskan enjin semua keadaan tadi memerlukan pergerakan enjin dan secara khususnya timing belt bergerak tetapi tidak direkodkan oleh odometer kereta anda kerana angka odometer hanya akan berubah sekiranya berlaku pergerakan tayar kereta anda. So 80000KM dianggap sesuai setelah mengambilkira perkara diatas...sekian.

    BalasPadam
  7. Salam..klu tekan pedal klac rasa ketat knp ye..

    BalasPadam
  8. 2. Oil seal (head) x 2
    3. Oil seal (shaft engine
    4. Tensioner bearing
    5. Skru tensioner bearing

    Tumpang tanya.barang2 ni mmg perlu tukar ke bila tukar timing belt?

    aluzair_89@yahoo.com

    BalasPadam
  9. barng2 tu mmg datang bile kite beli timing belt set bro..

    BalasPadam
  10. SALAM, TANYA KAWAN2 CKET SAYA X PERNAH TUKAR LAGI TIMING SEJAK BELI KETER 2008 SO, KLU SEKARANG HARGA TUKAR TIMING BELT BERAPA HARGA ANGGARAN SEKARANG YA

    BalasPadam