Selasa, 9 Ogos 2011

Tukar Axle Belakang Saga Blm Aku

Setelah sebulan menunggu akhirnya pabila aku menhubungi EON dan dimaklumkan bahawa Axle belakang kereta Saga Blm sudah sampai, senangnya hati aku...kemarin da bawa kereta aku tukar benda tu. Rupanya susah juga nak tukar benda tu ye...besar pla tu (seperti gambar) dan banyak skru nak buka pastu ruang agak sempit.



Kesian juga tgk mekanik yang buat tambah lagi masa bulan puasa ni tapi nasib baik la ada budak praktikal 2 orang yang membantu. So lepas ni harap2 tak berlaku lagi tayar belakang kereta aku makan dalam, aku pun malas lagi nak ulang alik pegi EON ni banyak masa aku terbuang.

14 ulasan:

  1. banyak info menarik.keep up the good work.by the way.skru chamber ni ade berapa kt tayar depan saga?

    aku semalam baru kene ketuk rm324(alignment+masuk SIM tayar blkg+tukar skru chamber).ntah aku kena tipu ke apa aku tak tahu.tapi die ckp warranty skru tu setahun.ms tu mcm mls nk fikir sebab mslh tayar ni berkait rapat dgn keselamatan. kalau kena tipu.siap la kedai..ecece.

    BalasPadam
  2. nak tanya gak masa buat alignment mekanik cakap tayar saga blm belah belakang mati hanya boleh align tayar 2 depan shj, masa aku buat alignment & balancing die just chamber utk 2 tayar depan sahaja..skrng masalah kereta aku skrg bunyi bising daripada belakang aritu dah tukar bearing belah kiri belakang ini bunyi mcm nak jadi lagi..adoyai..

    BalasPadam
  3. assalam n selamat sejahtera, saudara tukar axle under warranty proton ke? kalau order dgn proton brp rm? kawan ada masalah axle blm jugak, tayar makan dalam.. kawan instal ngv pd blm dan tong yang berat menyebabkan tayar masuk kedalam... masalah blm spring terlalu lembut...

    BalasPadam
  4. Underwaraty tu bro....klu order maybe 1K tu bro mengikut ckp mekanik hari tu la aku tny kat dia.

    BalasPadam
  5. bro berapa hinggit tukar axle belakang ni??

    BalasPadam
  6. smlm buat alignment utk saga blm aku, masuk shim tayar blkg dan tukar skru chamber tayar depan..total kerugian RM180 (RM60 masuk shim, RM90 utk 2 batang adjustable chamber screw,RM30 utk allignment)

    buat sbb simptom tayar makan sebelah luar dan allignment cun camna pun lepas stereng keta akan lari ke kiri. corner buai, brek kuat/lalu bumper buang ke kiri(tayar belakang blh kiri) Puncanya sbb penah langgar objek atas hiway menyebabkan rear axle bengkok dan tayar belakang kiri lari 6degree kedalam.

    lepas buat, Alhamdulillah, kereta kalo bwk 100km/h lepas steering dah straight je pegi nye.corner pun sedap. Buat kat kedai kat b.b.bangi kt seksyen13, kat area center poslaju tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko buat di proton ke. Ingat x nama apa kedai. Aku pn nk masukkan shim tayar blkg ni. Tapi xtau kt mana

      Padam
    2. cer bagi nama kedai... nak repair jugak

      Padam
  7. sAlam...brpe kos tuka alxe saga blm.
    .taya kepak sblh...xkan nk main wase...jenoh nk ejas...

    BalasPadam
  8. Salam semua...
    Berapa harga yr axel blm tu?

    BalasPadam
  9. Lain kali kalau ada sapa2 nk wat alignment tak kira kete apa..pastikan skru chamber dh ada siap2 dlm kete..skru chamber tu kalau beli sendiri kat kedai spare part lebih murah dlm $15 sebatang..kalau kat kedai tayar dorg charges sebatang45-50..tu belum masuk itu ini..kat sana dorg nk cari duit mudah..adjust skru chamber pun kadang2 sampai 35-40 ringgit dorg buat xsampai beberapa minit aje..yg masalah adalah mereka yg tak tahu apa2 pasal tayar ni..bila kita dh pakai kete nak atau tak kenalah study sikit pasal tayar berapa bulan sekali utk bukak dan tukarkn ke sblh kiri..dr kanan ke blkg..supaya seimbang..belajar jugak utk tahu pasal radiator..batery fan tukar minyak hitam sendiri..kalau semuanya kita harapkan bgkl..pening gak nnti..kalau dpt bgkl yg bertangung jwb xpa..masalah byk bgkl yg ambik kesempatan.tu yg xnak

    BalasPadam
  10. aku tanya proton semalam. tukat axle blm belakang rm 1180, tu pun kene oder dulu, tak tau bila sampai. kene deposit kalau oder. try tanya kedai lain la

    BalasPadam
  11. tukar kat kedai cina seremban barang baru siap pasang rm800 . jalan terus

    BalasPadam

Teka Bunyi Apa Niee???

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Hari ni admin nak upload satu video kereta saga blm admin... korang kena teka simptom kerosakan apa ...