Selasa, 20 November 2012

Tukar Bearing Tayar

Salam..... buat semua member-member dan terima kasih bebanyak bagi anda yang telah melawati blog yang tidak seberapa ini, diharapkan sedikit info dalam blog ini memberi manfaat kepada pemilik kereta saga yang lain. Tujuan blog ini lebih kepada perkongsian maklumat berkaitan kereta buatan negara kita ni.
Post kali ini saya nak kongsi cerita pasal tukar bearing tayar hadapan sebelah pemandu, sebelum ni semuanya ok tapi maklum saja la bila da banyak jalan odometer da cecah 120K mestilah ada yang problemkn. Mulanya bunyi bising kat bahagian hadapan....ingatkan masalah tayar coz baru tukar tayar hujung bulan lepas (standard GOOD YEAR 185/60/R14) itupun da kena RM400.
Aku tak puashati dan bawa pergi bengkel yang berdekatan...malas nak pergi proton SC jauh, bila periksa...rupanya masalah bearing tayar hadapan sebelah pemandu yang masalah. So mekanik tu cadang tuk tukar la....dan aku setuju, kos yang terlibat :
Harga part : RM65 (brand NSK)
Upah pasang : RM35
Total : RM100
Lebih kurang dalam dua jam juga aku kat bengkel tu, siap je pasang semuanya...aku cuba pandu dan memang takda bunyi lagi...hati manyak senang ooo...tapi lupa pula nak gi alighment la pula coz buka skru chamber tadi makanya melayang lagi la pulus...
2 hari kemudian.....
Aku gi alighment kat satu kedai yang aku besa buat ni....cam besa la aku minta mekanik tu check tu alighment, klu masih ok...aku kena charge RM5 je tapi bila dia da sentuh lain lg charge nya....cam besa la bru alighment je da RM35 tak masuk chamber lagi....huhuhu...sakit jg.
bila dia buat pemeriksaan....semuanya ok, aku bagitau mekanik tu yang aku baru tukar bearing depan. katanya semua ok....dia pun pelik, kes ni jarang berlaku selalunya bila tukar bearing depan mesti ada lari skit adjust chambernya tu. Aku pun terfikir cun jg...mekanik tu buat tempohari.
Akhirnya, aku kena charge RM5 je....lagi hati manyak senang ooo....So semuanya berjumlah RM105, Sekian....

44 ulasan:

  1. nak tanya...awak buat kt mana yeh? kete sya pun baru je wat hal nie, bising plak bunyi bearing.. kete proton blm jugaaak

    BalasPadam
  2. Area KK...kat mana2 pun ok, cuma mgkn ada perbezaan harga sedikit tp yg paling penting sekali benda yg nak ditukar n cara kerja mekanik yg buat tu mesti berkualiti spy masalah tersebut dapat dielakkan n penggunaan boleh bertahan dalam tempoh yg lebih lama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kk area mna?nama bengkel?

      Padam
    2. Saya pakai saga blm 2008 bearing tayar kereta sebelah kiri belakang sudah 3X tukar yang baru termasuk hub baru sekali lepas seminggu ada bunyi dengung balik saya pun tak tahu masalah ini boleh kongsi pendapat ke

      Padam
  3. salam. harga bearing persona dgn blm sama x ? sbb sye pnya tyr persona dpn kiri dh mula bunyi 'nyi...nyi..nyiii....nyii' lagi2 time high speed or tgh cornering.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hah bro,tu mmg masalh bearing tu..aku kena hari tu pun lbih kurang sama dgn kes bro..tapi kurang pasti sama atau tak,time beli dulu ada tanya jg dan kdai parts tu ckp blm ngan proton savvy ja blh masuk

      Padam
  4. tukar bearing ni nk kene press ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang nak kena press,kalau buka sendiri mmg tak dapat,dah cuba hari tu..trpaksa pegi kat workshop,mekanik tu gunakan puller 2 ton hidraulic..senang je bearing tu keluar

      Padam
  5. standart la tu, bearing ni kadang2 cepat rosak, kdg2 x rosak2, bergantung pada pemanduan dan permukaan jalan yg dialu,

    aku kene hari tu Rm150 beb, bearing belakang, sebelah kiri, kete honda civic ej 97, sebelum repair tu, die punye bunyi mcm naik Maswing la, kalah bunyik ekzoz tu,

    BalasPadam
  6. jagaloo....mmg blm dah byk dgr bearing dpn kanan yg cepat buat hal termasuk saya punya.mati2 ingat tayar x elok

    BalasPadam
  7. tumpang tanya, d mana kamu beli bearing tu arh?

    BalasPadam
  8. saya pakai saga blm auto. apabila say brek ada bunyi geseren... adakah itu masalh bearing. untuk pengetahuan, km kereta saya adalah 80000 KM (2008-2013)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu nak tukar brek lining dah tu..kalau dipaksa jadi teruk nanti

      Padam
  9. Bunyi kereta saya macam pasang eksoz kuat. Speed 40 kmh-80 kmh dia bunyi, Masuk 80 kmh bunyi cam biasa. KM saya baru 31000 je (beli tahun 2010). Dalam bandar mana boleh dapat bawak sampai 80. Tersiksa telinga. Bawak gi mekanik, dia kata bearing depan, sepasang. mau dekat 200 lebih semua. Buka pakai mesin, mau stengah hari. betul ke??

    BalasPadam
  10. Dlu ambik saga blm aku ni tahun 2010,sekarang baru ada masalah bunyi bising ni,makin laju aku bawa makin sakit telinga dengar bunyi tu,belum detect lg apa masalah yang sebenarnya,bila ambil selekoh sebelah kiri bunyi ada,jalan lurus pun bunyi ada tapi bila selekoh sebelah kanan pula bunyi tiada,minta pendapat owner2 saga blm apa masalah yg selalu jadi situasi begini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hari tu dah kena pasal bunyi bising ni tapi dah lama settle dah cuma nak bagi info ja kat member2 la kot2 ada masalah yang sama..hari tu pegi check kat mekanik,dia bagi suggestion utk tukar bearing coz cara dia chek dia jeck then free gear dan cuba pusing kan tayar tu,kalau ada bunyi bergeser tu mmg sah masalah bearing..bila dah tukar tu dah takde bunyi dah..masalah bearing saja..

      Padam
    2. Berapa kos bro? N kat mana nak repair benda tu kat KL?

      aku pun ada problem yang sama jugak..
      makin laju makin keras bunyi tu..

      bila ambil selekoh sebelah kiri bunyi ada,jalan lurus pun bunyi ada tapi bila selekoh sebelah kanan x de bunyi pulak..

      Padam
    3. Masuk ni dah 3 kali aku tukar bering saga blm entah apa masalahnya tahan setahun lebih bunyi lagi tempat yg sama, tanya pomen katanya saga blm selalu kena bering rosak. Rasa baik tukar kereta lain. Asyik keluar utk benda yg sama, pening gak

      Padam
  11. check lower arm dan drive shaft kanan

    BalasPadam
  12. dekat sini cite pasal saga je ke.. myvi cane...myvi saya mekanik kata tayar kiri belakang kena tukar bearing, ada bunyi nyi..nyi sikit2..kadang2 tak de bunyi pun ..dia kata charge rm190.00 satu (bukan sepasang) ... memang camtu harga ke... rasa mcm mahal je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mahal tue...biasanya kalau pada harga tue bleh dpt sepasang...

      Padam
  13. Member2 lain kat sini blh share info utk problem kereta lain juga..

    BalasPadam
  14. dlu tukar bearing dpn blkg sblh kiri kna rm450.normal ke?rsa mcm mahal sgt ja lps tgk komen2 kt cni :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kwn bli bering dpn SKF sdri RM40
      upah psg RM60..
      ttl RM100...

      Padam
  15. dlu tukar bearing dpn blkg sblh kiri kna rm450.normal ke?rsa mcm mahal sgt ja lps tgk komen2 kt cni :(

    BalasPadam
  16. break lining agak² brapa ratus?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Brake lining RM38 termasuk upah. Kalau di Sibu Sarawak.

      Padam
  17. Nk tye skit..sy pakai saga blm..tayar sebelah kanan ada bunyi. Tp bkn bunyi bearing..bila w pelan2..atau gear 5..ada bunyi mcm gup3...cam bunyi pengetup..lebih kurang la...tak tahu masalh apa..bila naik laju tak bunyi...minta bantu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bunyi bearing yang akan rosak. Tukar awal.

      Padam
    2. better tukar sepasang kiri kanan.. kalau bhg blkg, check / tukar brake shoe yg ori proton tu sekali, ianya cepat lekang & boleh jem. sy kena slps 59bulan pakai, jiran kena selepas 3 bulan pakai. seret tyr blkg jem dr rumah ke kedai 200m..

      Padam
  18. salam sejahtera. FYI bearing adik beradik CAMPRO jenis kecik dr biasa, mudah rosak terutama belakang (rosak, heated, jem) kalau bunyi dr mana2 tyr tu, try swap tayar dulu tgk, skrg ni tayar cpt berdengung (material bunga tyr mkn xrata). pengalaman bearing blkg, berdengung, heated, nnti tangkap rear brake piston (sbb dh panas) & brake shoe blkg juga low quality (better tukar sekali). mmg nmpk low qualitynya dr aftermarket. byk lg cerita seram psl bhg 'unspring' blkg nih... sy dr Telok Panglima Garang..

    BalasPadam
  19. Assalam .. kereta ada berbunyi bila bawa 40km . bila pg aligment mekanik kata bearing problem. bearing klau dah berbunyi kena tukar cepat2 ke? Jk lambat tukar apa akan jadi? area bangi kat mana kedai yg ok? brapa kos? mekanik tu kata rm600++ termsuk 2 tayar jenis gd year.. mahal ke?

    BalasPadam
  20. saya pakai toyota kerete saya bunyi bising di belakang bila bawak apa patut saya buat

    BalasPadam
  21. saya pakai toyota kerete saya bunyi bising di belakang bila bawak apa patut saya buat

    BalasPadam
  22. td baru tukar bearing kat tayar belakang sblh pemandu..jenis kereta saga fl..time mekanik tu dah bukak drum brake tu n tgh usaha nak keluarkan bearing tu,dia perasan ada keretakkan pada drum brake tu..mula2 fikir mgkin kluar duit nak beli bearing saja tp memandangkan drum brake pun ada retak so kena ganti tu sekali..huhu..persoalannya,drum brake mmg mudah retak ker?or xmudah retak kecuali trsalah tukul?mau dekat rm300 jg melayang..huhu

    BalasPadam
  23. adakah jem brek sama dengan masalah bearing

    BalasPadam
  24. kalau tak nak alighment chamber lari, kena buat marking dlu sblm buka :)

    BalasPadam
  25. salam semua,nak tanya saya pakai aga flx,ada bunyi mendengung pada bahagian tyre belakang,bearing kiri dan kanan pun sudah tukar,tapi bunyi pun masih ada juga pada bahagian belakang,agak apa lagi saya perlu buat?salam

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah kita bro...kete saya pon berbunyi dari belakang belah driver side. bunyi tu macam berdesing camtu..tapi bila bawak laju x bunyi pulak..bila park kete dah lama then bawak slow akan ade bunyi yg menyakitkan hati tu..huhu

      Padam
  26. Keta saga blm saya bunyi bising giler. Org yg lalu lalang semua pandang. Hehe. Bila bawak ke bengkel di danau kota, setapak, KL, rupanya pasal bearing. Mereka kata kena tukar sepasang. Total harga termasuk gst RM360. And mereka gunakan bearing yg diimport dari jepun utk keta saya, sbb mereka kata proton saga mmg selalu ada masalah bearing.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kenapa kena tukar sepasang? memang dua2 bearing tayar bro ade masalah ke? mahal tu...kalau dia tukar bearing belakang satu jer x sampai 100 lebih..kalau tukar depan tu kene aliment sebab ade usik chamber sebab nk bukak break disk.

      Padam
  27. kat gombak rata rata buat aligment rm20,adjust chamber 25rm

    BalasPadam
  28. Kalau bunyi bising dia wooooook makin laju bawa makin bising bunyi, asap sampai keluar dari aircond dia tu, masalah bearing ke ape tu?

    BalasPadam

Teka Bunyi Apa Niee???

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Hari ni admin nak upload satu video kereta saga blm admin... korang kena teka simptom kerosakan apa ...