Isnin, 20 Jun 2011

Masalah Tensioner Bearing Kereta Saga Blm

kikkk..kikkk...halus bunyinya tapi sangat tajam dan membuatkan saya tidak tahan. Pelik dengan bunyi kereta Saga Blm saya bila dihidupkan pada waktu pagi berbunyi bising dan apabila aircond kereta dihidupkan. Bimbang dengan keadaan tersebut saya segera membawa kereta saya ke EON Servis berdekatan. setelah diperiksa saya dimaklumkan oleh mekanik yang bertugas bahawa Tensioner Bearing yang rosak.

Syukur alhamdulillah...masih underwaranty, benda tersebut ditukar tanpa sebarang bayaran dan saya dimaklumkan bahawa benda tersebut berharga dalam lingkungan RM300.

wow...sakit jg kalau bayar dengan duit sendiri nasiblah underwaranty so setelah benda tu dipasang semula bunyi tersebut hilang dengan serta merta. Inilah kebaikannya ada jaminan dari pengeluar kereta seperti PROTON biarpun agak rugi dari segi masa untuk menunggu kereta tersebut semasa dibaik pulih memandangkan saya hanya ada satu kereta sahaja tetapi berbaloi kerana menjimatkan kos....TERIMA KASIH PROTON.

3 ulasan:

  1. Bro..sebab tu la dyeorg suruh servis kt dyeorg..
    tgk harga servis proton lg mahal berbanding bengkel luar..
    sb dyeorg dh make up siap harga utk warranty kite..huhu

    BalasPadam
  2. Just untuk share harga tensioner bearing BLM...

    Yang Elok lebih kurang RM180
    http://protonperoduaparts.com.my/en/engine-parts/100-proton-blm-gen-2-persona-belt-tensioner-bearing-assembly.html

    Yang Murah Cuma RM130
    http://protonperoduaparts.com.my/en/engine-parts/94-proton-blm-gen-2-persona-belt-tensioner-bearing-assembly.html

    BalasPadam
  3. kereta saya pun bunyi gitu...esok nak g chek...kat proton rohamas tue dia cakap aircond y rosak sy g aircond dia kate bukan aircond saya nak cube proton lube bay pulok ...pening 2..bunyi lama ker kuat...

    BalasPadam

Teka Bunyi Apa Niee???

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Hari ni admin nak upload satu video kereta saga blm admin... korang kena teka simptom kerosakan apa ...