Isnin, 20 Jun 2011

Masalah Power Steering Kereta Saga Blm Saya

Satu lagi masalah kereta Saga Blm saya yang pernah berlaku pada awal tahun dahulu iaitu power steering leaking. Pada awalnya, saya ingatkan basah pada bahagian power steering adalah disebabkan oleh titisan air yang dikeluarkan oleh penghawa dingin kereta tetapi setelah lama saya mendapati kesan basah tersebut masih tidak kering.

Justeru itu, saya cuba untuk membersihkan dengan kain pengelap dan selang dua hari kemudian saya mendapati masih berlaku kesan basah yang sama. Saya mula syak berlaku kebocoran sistem power steering apabila mendapati kandungan bendalir pada tangki simpan sistem tersebut berkurangan dalam kuantiti yang banyak dan tidak seperti biasa.

Saya mengambil insiatif untuk membawa kereta Saga Blm saya ke EON servis berdekatan dan setelah diperiksa saya dimaklumkan terdapat kebocoran pada struktur power steering tersebut. Tindakan kakitangan EON tersebut membuat tempahan untuk menggantikan alat tersebut dan setelah menunggu 2 minggu kemudian saya menghubungi EON tersebut dan dimaklumkan alat tersebut telah sampai. Saya telah membawa kereta untuk penukaran alat tersebut.

Setelah selesai dan sehingga sekarang kereta saya berada dalam keadaan baik.

6 ulasan:

  1. salam, saga blm pakai minyak steering ape ye?

    BalasPadam
  2. lama jg kan kalau nk claim kerosakan pn..smpai 2mggu..huhu

    BalasPadam
  3. salam,saya memilki saga blm pada tahun 2009.setakat ni masalah yang saya dapati pada proton saga blm ialah,spring terlampau lembut dan beberapa kali dah saya terpaksa tukar tayar.ini berikutan daripada tayar belakang lari alligment makan sebelah dalam tayar.pada tahun lepas saya juga telah mengalami masalah minifould rosak dan terpaksa ganti yang baru dan kos termasuk pasang Rm300.setelah membaca blog daripada pemilik proton yang lain,saya juga berasa risau tentang kereta sendiri memandangkan banyak betul masalah...tllggg bagi sedikit idea untuk mengatasi masalah ini...tq

    BalasPadam
  4. salam..spring saga memang lembut terutama di belakang..cadangan tukar spring lain..hanya saga flx spring yang ok jer sebab aku tanya staf proton..kalau tayar belakang lari cuba check axle belakang

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau tayar belakang lari (makan dalam)cuba check axle belakang

      Padam
  5. Ooh begitu ya kerusakan pada axle belakang bisa terjadi

    BalasPadam

Teka Bunyi Apa Niee???

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Hari ni admin nak upload satu video kereta saga blm admin... korang kena teka simptom kerosakan apa ...