Isnin, 8 November 2010

Menukar/Servis Air Radiator Kereta

Gambar Coolant Proton (1 liter)
Radiator merupakan elemen penyejuk kepada enjin dan memainkan peranan penting dalam kenderaan kita. Ini kerana air yang diisikan dalam radiator berperanan untuk mengalihkan haba yang terhasil pembakaran yang berlaku dalam enjin ke dalan liang yang terdapat dalam radiator untuk proses penyejukan. Justeru itu, bagi memastikan radiator kereta kita sentiasa berada dalam keadaan baik perlulah di servis secara berkala iaitu lebih kurang 30000KM perjalanan kereta anda dan sejenis cecair perlu ditambah dalam radiator yang dipanggil COOLANT untuk memberikan lebih perlindungan bagi mengelakkan penghakisan dan pengaratan logam yang terdapat dalam radiator. Berikut barang yang diperlukan dan langkah-langkah untuk menukar air dalam radiator kereta anda....berdasarkan yang pernah saya buat pada kereta Saga Blm saya.

1. Coolant sekurang-kurangnya 500ml atau lebih bagus 1 liter la...(saya guna hari tu Coolant Proton Ori 1 liter) kos dalam RM29.00

2. Distrill water 5 liter...byk terdapat kat supermarket (hari tu saya pakai Giant Distrill Water 5 liter) bajet baru RM4.00 je...hehehe

langkah-langkah untuk menukar air dalam radiator kereta ialah:

1. Pertama sekali biarkan kenderaan anda sejuk terlebih dahulu.

2. Buka bonet depan kereta anda dan cari skru dibahagian bawah radiator kereta anda (biasanya plastik je tu) pastu buka dan salir keluar air yang terdapat dalam radiator tersebut.

3. Selepas semuanya telah disalir keluar, bilaskan radiator tadi dengan Distrill Water sehingga diyakini bersih (lebih kurang separuh botol air tersebut - 2.5 liter)

4. Seterusnya pasang semula skru yang dibuka tadi dan ketatkan.

5. Isikan radiator tadi dengan distrill water sehingga separuh penuh kemudian tuangkan coolant tadi (biasanya berwarna hijau) ke dalam radiator dan tambah air semula sehingga penuh.

6. Kemudian hidupkan enjin kereta anda dan periksa kuantiti air dalam radiator tersebut sekiranya berkurangan tambahkan semula sehingga penuh dan jangan lupa periksa tangki simpanan yang berada bersebelahan radiator sekiranya berkurangan tambahkan sehingga mencapai sukatan yang tertera (biasanya tertulis 'F')

Selesai....anda telah berjaya menukar air radiator kereta anda dan selamat mencuba....mudah dan jimat kos.

4 ulasan:

  1. Saya ada produk anti-karat untuk radiator... air sentiasa bersih... berminat boleh g my blog...
    http://hijau2u.blogspot.com/2012/04/masalah-radiator-tersumbat.html
    jgn lupa follow sekali... tq..

    BalasPadam
  2. guna coolant truck sejuk.. tp jgn guna byk sgt..

    BalasPadam
  3. lepas dah settle masokkan coolant baru, perlu tak kita melakukan proses buang air pocket dengan membuka skru bersaiz 8 tu?

    BalasPadam

Teka Bunyi Apa Niee???

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Hari ni admin nak upload satu video kereta saga blm admin... korang kena teka simptom kerosakan apa ...