Isnin, 8 November 2010

Penjimatan Bahan Api/Petrol Kereta

Antara faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan minyak kereta kita ialah (berdasarkan pengalaman dan pengamatan saya la...hehehe):

1. Gaya pemanduan, pemandu disarankan agar tidak terlalu menekan pedal minyak kereta anda kerana perbuatan ini akan meningkatkan penggunaan bahan api. Sebagai contoh, semasa menukar gear (bagi kereta bertransmisi manual) jangan terlalu menekan pedal minyak yang membuatkan enjin kereta anda melahu terlalu lama. Dalam keadaan ini kuantiti minyak yang banyak diperlukan dalam oleh enjin kereta anda.

2. Jangan membawa muatan yang berlebihan atau barang-barang yang tidak diperlukan jangan la disimpan dalam kenderaan anda. Ini kerana beban yang banyak akan mempengaruhi prestasi enjin kereta anda dan lagi berat beban itu maka tinggi kuasa diperlukan oleh enjin kereta anda untuk bergerak dan apabila lebih kuasa diperlukan... of course la minyak pun lebih so perbuatan ini juga menyumbang kepada peningkatan penggunaan bahan api kereta anda. Seelok-eloknya sebelum memulakan perjalanan periksa muatan kereta anda mana yang tidak perlu simpan la di rumah anda.

3. Tekanan tayar kereta anda hendaklah sesuai, ini kerana tekanan tayar yang rendah akan meningkatkan penggunaan bahan api kereta anda. Informasi berkenaan tekanan tayar telah kita kongsikan pada bulan lepas di blog ini dalam tajuk alighment so pastikan tekanan tayar kereta anda bersesuaian.

4. apabila mengisi bahan api kereta anda(petrol) adalah disarankan agar mengisi pada waktu pagi dan sebelah petang/malam dan elakkan untuk mengisi pada waktu tengahari kerana pada waktu tengahari kandungan petrol akan mudah meruap dan kandungan minyak dalam tangki akan berkurangan. Kejadian ini sedikit sebanyak mempengaruhi penggunaan bahan api kereta anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Teka Bunyi Apa Niee???

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Hari ni admin nak upload satu video kereta saga blm admin... korang kena teka simptom kerosakan apa ...