Isnin, 18 Oktober 2010

Motor Oil untuk Saga Blm saya

Jenis motor oil yang pernah saya pakai untuk kereta Saga BLM saya seperti berikut:

Petronas SYNTIUM 800 (Semi-Syntetic Oil), 15W-50 API SM

Shell HELIX (Semi-Syntetic Oil), 10W-40 API SM *Botol Biru*

Shell HELIX (Mineral Base Oil), 15W-40 API SL *Botol Kuning*

Castrol GTX MODERN ENGINE (Mineral Base Oil), 15W-40 API SM

Jenis API (American Petroliam Institut)

Apa yang saya faham, kod ataupun nombor API perlu diambil perhatian semasa membeli minyak pelincir yang ada di pasaran sekarang hendaklah sesuai dengan keperluan enjin kenderaan anda. Huruf W mewakili WINTER maknanya kelikatan minyak tersebut semasa berada dalam keadaan sejuk biasanya kat negara Eropah yang ada 4 musim manakala angka sebelah kanan pula mewakili kelikatan semasa berada dalam cuaca panas sesuai untuk negara kita so ini perlu diambil perhatian tetapi rata2 minyak yang ada di pasaran kita sekarang pun kira standard 40 dan 50.Setelah saya merujuk manual pengguna yang disertakan semasa saya membeli kereta Saga BLM saya tempohari kesesuaian API adalah dari jenis SJ atau lebih tinggi. Maknanya kita boleh mengunakan minyak pelincir yang mempunyai API gred SJ,SL dan yang terkini SM. Untuk lebih selamat gunalah API SM.

1 ulasan:

  1. Nak cari tayar? Cuba website http://mytayar.com

    Ada banyak kedai di kawasan Lembah Klang yang feed harga kat website. Harga yang dipaparkan dah masuk balancing dan valve. Free alignment kalau beli 4 tayar.

    Confirm tak kena tipu dengan kedai sebab semua terms + conditions dah dijelaskan di website.

    Anda hanya perlu masukkan spec tayar terus ke website. Website akan menunjukkan info mengenai offer dari Network Workshops kami. Anda boleh pilih apa yang penting untuk anda samada harga, lokasi, jenama atau model tayar.

    Website akan pantau kedai supaya mereka tak menipu customer website. Anda hanya perlu bayar 5% deposit online. Lepas tu website akan hantar email info mana nak pergi. Balance 95% bayar terus kat kedai.

    BalasPadam

Teka Bunyi Apa Niee???

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Hari ni admin nak upload satu video kereta saga blm admin... korang kena teka simptom kerosakan apa ...