Isnin, 18 Oktober 2010

Stereng Bergetar

Antara sebab2 tayar kereta kita bergetar? (berdasarkan pengalaman saya yang sdh hampir 6 tahun pegang kereta....hehehe kunun la)

1. Tekanan angin tayar tidak seimbang merupakan salah satu penyebab mengapa stereng kereta kita bergetar. So periksa la tekanan angin tayar kereta anda dan maklumat berkaitan tekanan angin tayar yang sesuai ada pada pintu kereta anda dan pada mesin pump di stesen minyak. Tekanan angin tayar kereta yang biasa saya pakai ialah:

tayar depan - 31 atau 32 psi (kerana bahagian depan agak berat skit coz ada enjin kan)
tayar belakang - 30 psi

2. Periksa bunga tayar kereta anda mungkin kehausan yang tidak sekata atau benjol 'bunting' juga menyebabkan stereng bergetar. hal ini terjadi kerana tekanan tayar yang tinggi semasa mengepam tayar stesen minyak atau penjajaran tayar tidak betul.

3. Balancing tayar, antara penyebab stereng kereta kita bergetar. Oleh itu, bawa la kereta ke bengkel berdekatan untuk memeriksa balancing tayar kereta anda menggunakan mesin khas dan sekiranya perlu penambahan pemberat (timah) dilakukan. Pernah saya buat...tayar kereta saya kena tambah 400 gram timah tu so kena charge dlm RM5.

4. Selain itu, rim tayar juga memainkan peranan dalam hal ini kerana adakalanya rim tayar yang bengkok mengakibatkan stereng bergetar dan pemeriksaan diperlukan oleh mekanik yang bertauliah.

5. Sistem stereng yang tidak baik yang merangkumi stereng box hingga ke 'tie rod in' iaitu tetangan yang menyambung ke tayar mungkin longgar dan perlu diketatkan atau diganti. Setakat ini belum ada masalah pada saga blm saya.

Demikian la serba sedikit yang saya tahu mengenai stereng bergetar dan sebarang info berkaitan hal ini boleh la dikongsi bersama...tq

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Teka Bunyi Apa Niee???

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Hari ni admin nak upload satu video kereta saga blm admin... korang kena teka simptom kerosakan apa ...