Isnin, 3 Disember 2012

MAJOR SERVIS 120K

Hujung bulan ni....kereta saga blm aku genap 3 tahun 8 bulan usianya dan perjalanan da mencecah 120K kilometer (catatan pada odometer). Kali ini aku syer pula pasal buat major servis, huhuhu.... sengsara juga banyak benda nak ganti. Mari kita tengok senarai benda yang aku ganti kat keta aku ni....
1. Motor Oil (Shell Helix HX7) - RM90
2. Oil Filter (Original Proton) - RM13
3. Air Filter (Original Proton) - RM17
4. Radiator Coolant (Original Proton) - RM29
5. Fuel Filter (Original Proton) - RM38
6. Spark Plug (Original Proton) - RM40
7. Distrill Water (Spritzer) 6L x 2 botol - RM20
8. Gasket oil - RM4
9. Pad Brake Depan (Original Proton) - RM40
GRAND TOTAL - RM291
Dari segi upah pemasangan pula.... untuk item nombor 1 sehingga 8 pemasangan FREE OF CHARGE (FOC) coz aku buat sendiri, hehehe. Untuk item kat nombor 9 tu aku bwa bengkel yang terdekat so aku kena charge RM15. Kesimpulannya, kita kena belajar serba sedikit untuk buat sendiri servis kereta kerana boleh berjimat daripada dikenakan caj mahal selain itu kita juga dapat satu pengalaman baru. Jom cuba.....

1 ulasan:

  1. yup..duat sendiri..minyak HX7 aku dah try tapi hasil kurang memuaskan berbanding eneos 10 40w//main highway sedap dan jimat minyak

    BalasPadam

Teka Bunyi Apa Niee???

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Hari ni admin nak upload satu video kereta saga blm admin... korang kena teka simptom kerosakan apa ...